Nauczyciele wychowania fizycznego edukatorami zdrowia

W systemie edukacji i wychowania to nauczyciele wychowania fizycznego, dość gruntownie wyposażeni w wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii, dobrze przygotowani do prowadzenia wychowania fizycznego, podstawowego składnika zdrowego stylu życia, są też stosunkowo najlepiej przygotowani do realizowania programów edukacji zdrowotnej.

Podczas prac nad reformą programową, przygotowującą nową podstawę programową, pracowałem w Zespole MEN ds. Wychowania Fizycznego, który, zresztą całkiem niespodziewanie dla samego siebie, trochę pod presją sytuacyjną, wystąpił z propozycją, aby zadania w dziedzinie edukacji zdrowotnej powierzyć właśnie nauczycielom wychowania fizycznego. Po likwidacji ścieżek międzyprzedmiotowych, w tym ścieżki edukacji zdrowotnej, powstawała pustka programowa – chcieliśmy najpierw, idąc za przykładami skandynawskimi, aby powstał specjalny przedmiot zdrowie, co okazało się jednak nierealne z wielu (nie do końca nas przekonujących) względów.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 0
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Healthism – ciemna strona przesadnie zdrowego życia

Kiedy zdrowy styl życia staje się niezdrowy? Gdy przestaje cieszyć, zabija radość, męczy reżimem, rodzi stres, terroryzuje innych. Oczywiście, styl życia, określany jako zdrowy, to pewne zasady, których należy przestrzegać. To normy postępowania wymagające wysiłku, niekiedy wyrzeczeń, jednak... Czytaj więcej

Dlaczego edukacja zdrowotna potrzebuje liderów? Dlaczego akurat w tej dziedzinie jest to taki istotne?

W każdym systemie wychowawczym tlą się tęsknoty do społeczeństwa idealnego. Co ciekawe, wszelkie rygorystyczne wzorce i systemy wartości są kreowane przez systemy autorytarne i dyktatorskie. W różnych rozwiązaniach błąka się ponury duch „bolszewizmu”. Ma być dobrze i już. Skoro „dobro jest dobre”,... Czytaj więcej