Instruktaż w edukacji zdrowotnej? To zdecydowanie za mało!

Nikt nie lubi słuchać nakazów i zakazów czy nawet dobrych rad. Raczej nie lubimy stosować się do nich, bo zakazany owoc zawsze smakuje lepiej. Nikt też nie lubi być pouczany. Rodzice, nauczyciele, wychowawcy, wszyscy którzy czują się odpowiedzialni za kształtowanie zdrowego stylu życia mają zazwyczaj niedobrą tendencję do instruowania i moralizowania. Niestety, bez wyjścia poza schemat wykładów i pogadanek wychowanie zdrowotne nie będzie procesem skutecznym.

Edukacja zdrowotna jest nie tylko przekazem informacji o tym, co zdrowe lub niezdrowe. To długofalowy proces kształtowania lub korygowania świadomości i rozumienia zdrowia w kategoriach potencjału i wartości sprzyjającej wyższej jakości życia. To rozwijanie umiejętności w zakresie realizacji zachowań prozdrowotnych czy podejmowania właściwych decyzji w sprawach własnego zdrowia. A nade wszystko to proces wychowawczy nakierowany na rozwój właściwych postaw i nawyków. W tym kontekście niezbędne jest stosowanie metod aktywizujących. Dają one szansę na większą mobilizację i zaangażowanie uczniów. Ich zasadniczą ideą jest to, aby to aktywność uczniów dominowała nad działaniami nauczycielskimi, które powinny sprowadzać się przede wszystkim do organizowania przestrzeni efektywnego samodzielnego uczenia się.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 4  Strona 5
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Zdrowy styl życia - czyli jaki?

Niesłabnąca moda na zdrowie, aktywność, zdrowy sposób życia obserwowana jest we wszystkich środowiskach społecznych cywilizowanego świata. Coraz więcej osób jest zainteresowanych zdrowym stylem życia, co widać chociażby po rosnącej liczbie tematycznych portali internetowych czy telewizyjnych... Czytaj więcej

Rywalizacja w wychowaniu fizycznym. Frajda zamiast walki.

Sport szkolny to ważny element w rozwoju fizycznym, o dużym potencjale wychowawczym. Jego zadaniem jest przygotowanie do dorosłego życia w świecie, którego tak naprawdę nie znamy ponieważ trudno sobie wyobrazić, jak będzie wyglądało życie ludzi na przykład za 20 lat. Cywilizacyjny postęp zmienia... Czytaj więcej