Artykuły działu

Test Chromińskiego

W tym numerze kontynuujemy temat testów sprawności fizycznej. Przedstawiamy Test Chromińskiego, który można realizować w klasach IV-VIII. Do artykułu dołączamy tabele z wzorcowymi wynikami i ich przełożeniem na oceny.

Teoria na lekcjach wychowania fizycznego – więcej czy mniej?

Artykuł opisuje nowe tendencje edukacyjne dotyczące wprowadzania teorii podczas lekcji wychowania fizycznego. Publikacja zawiera, przygotowane przez specjalistów, skategoryzowane informacje i zagadnienia, które warto wdrażać na zajęciach.

Temperament w kształtowaniu sprawności fizycznej

Artykuł opisuje prawidłowości, jakie zachodzą między temperamentem a efektywnością w różnego rodzaju dyscyplinach sportu i sposobem przyswajania nawyków ruchowych. Autor wyjaśnia, w jaki sposób prowadzić treningi zarówno z osobami o dużym temperamencie, jak i z tymi mniej energicznymi.

Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej. Po co i jak go przeprowadzać?

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej kandydatów do szkół sportowych należy oceniać za pomocą Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej. Składa się on z ośmiu prób ruchowych, które szczegółowo opisujemy artykule. Do testu dołączamy również tabele z wynikami, które znajdziecie w strefie online.

Instrukcja gry w unihokeja

Unihokej podbija serca zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Jednak dla osób, które nie miały do czynienia z unihokejem na profesjonalnym poziomie, reguły tej gry mogą okazać się nieco skomplikowane. Przedstawiamy kilkanaście zasad, które sprawdzą się także na lekcjach WF.

Testy sprawności fizycznej. Przeprowadzać czy nie?

Dużym zainteresowaniem naszych Czytelników cieszy się kwestia przeprowadzania testów sprawnościowych wśród uczniów, dlatego w aktualnym wydaniu znajdziecie pierwszy z kilku artykułów na ten temat. Mikołaj Lasek przedstawia argumenty za i przeciw przeprowadzaniu testów sprawności oraz omawia szczegółowe zasady pierwszego z nich – Testu sprawności motorycznej wg Ludwika Denisiuka.

Różnorodne zakończenia lekcji wychowania fizycznego

Część końcowa lekcji jest tak samo ważna jak część wstępna i główna. Niestety, często jest ignorowana. Tymczasem powinniśmy sięgać tu po konkretny rodzaj ćwiczeń: uspokajające o stopniowo malejącym natężeniu, pamiętając jednocześnie, że celem tego etapu lekcji jest doprowadzenie organizmu ucznia do stanu spoczynku. Poznajcie 19 różnych pomysłów i ćwiczeń na zakończenie lekcji.

Postacie zaklęte w pomnikach – instrukcja gry miejskiej

Gra miejska jest doskonałą formą realizacji zajęć do wyboru przez ucznia. Zwiedzanie miasta na podstawie prostej gry terenowej dobrze wpisuje się w definicję zajęć z aktywnej turystyki. W artykule zamieszczamy uniwersalny „przepis” na taką wyprawę.

Jak zapobiegać kontuzjom i co robić, gdy do nich dojdzie?

Zestaw praktycznych porad: 7 najważniejszych wskazówek, jak uniknąć kontuzji sportowych, 4 podstawowe kroki postępowania w przypadku urazu, 4 sytuacje, w których wizyta u lekarza jest niezbędna.

Stretching na lekcjach wychowania fizycznego

Stretching to popularna nazwa ćwiczeń rozciągających. Do ich wykonania nie potrzeba żadnych przyrządów ani urządzeń sportowych, a ich ogromną zaletą jest łatwość wykonania. Każdy rodzaj aktywności fizycznej, a takimi są lekcje wychowania fizycznego, powinien zawierać ćwiczenia tego typu.