Burza emocji – grad trudnych zachowań. Jak to przetrwać?

Wulgaryzmy, spóźnianie się, dokuczanie, niebezpieczne zabawy, agresja, używki, kradzieże, odmowa wykonania poleceń, nękanie, szantaż, bójki. To tylko niektóre przewinienia, z którymi spotykają się nauczyciele w swojej pracy z młodzieżą gimnazjalną i licealną. Ich zadaniem jest wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę, ale mają przed sobą też ogromne wyzwanie wychowawcze. Polega ono na poradzeniu sobie z trudnymi zachowaniami, będącymi w dużej mierze reakcją na to, co dzieje się w umyśle młodego człowieka. Praca ta jest zawsze dynamiczna – z jednej strony twórcza i fascynująca, z drugiej – frustrująca i powodująca pomieszanie.

Burza emocji u adolescenta jest normą rozwojową. Charakteryzuje się gwałtownymi i nieoczekiwanymi wahaniami nastrojów, niepokojem, nadmiernym pobudzeniem. Wiele uczuć wiąże się z zachodzącymi wówczas w organizmie zmianami fizycznymi, wpływem środowiska szkolnego oraz rozwojem tożsamości. Reakcją na zachodzące zmiany są czasem zachowania agresywne. Mają swoje źródło nie tyle w czystej złośliwości, ale raczej wiążą się z odczuwanymi lękami, o które czasami trudno podejrzewać zbuntowanych nastolatków. Bardzo często nadmiernie boją się odrzucenia, mają poczucie krzywdy. Nie potrafią dawać, a uważają, że wiele im się ze strony innych należy. Nie zawsze potrafią pracować nad sobą i nad kształtowaniem własnej osobowości. Zwłaszcza że kompletnie nie wiedzą, jaka ona jest, znajdują się bowiem w okresie, gdzie jest tworzona – przez nich samych i częściowo przez środowisko, między innymi szkolne. Młoda osoba konfrontuje się z faktem, że przestaje być dzieckiem. Wie jednocześnie, że nie jest to jeszcze dorosłość.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 18  Strona 19  Strona 20
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Straszyć czy nie straszyć?

Czy straszenie chorobami jest rzeczywiście skuteczne? Czy nie lepiej informować, co można zyskać, a nie tylko, co stracić? Wzbudzanie strachu jako metoda wpływania na ludzkie zachowania budzi kontrowersje, lecz jest popularna, a nawet nadużywana w wielu kampaniach społecznych, straszy się również... Czytaj więcej

Nietypowa Analiza Logiczna

Organizm człowieka to niesamowita konstrukcja. Nasze biologiczne systemy, układy i „podzespoły” pracują we wzajemnym powiązaniu i trybie homeostazy – nieustającym procesie przywracania równowagi i utrzymywania zdrowia. Ale często wydaje nam się, że możemy bez konsekwencji... Czytaj więcej